Arven efter
Finn Juhl
- Et kig tilbage i tiden

I 2018 vil vi bestræbe os på at give en dybere indsigt i, hvad vi beskæftiger os med hos House of Finn Juhl. 
Vi starter derfor året ud med at fortælle historien om, hvordan vi kom i besiddelse af rettighederne til at producere og sælge Finn Juhls møbler, herunder hvordan vi i dag varetager det store ansvar der kommer med opgaven.

Et telefonopkald I 1998 blev begyndelsen Finn Juhl’s genopstandelse

I 1998 blev vi, ud af det blå, kontaktet af Finn Juhls enke, Hanne Wilhelm Hansen. Hun ville høre, om vi kunne fremstille ét af Finn Juhls designs, nærmere bestemt 57-sofaen, som skulle bruges til en mindeudstilling om Finn Juhl. Hanne Wilhelm Hansen kendte os ikke personligt, men arkitekten Bård Henriksen havde anbefalet, at hun tog fat i ”drengene fra Ringkøbing” med hendes forespørgsel. Til vores store held, blev Hanne så begejstret over sofaens udførsel, at hun få år senere besluttede sig for, at vi skulle have enerettighederne til at producere Finn Juhls møbler. På det tidspunkt var Finn Juhl for mange blevet glemt, og flere af hans møbler eksisterede kun i meget få håndlavede eksemplarer, som daterede helt tilbage til 40'erne og 50’erne.

Det siger sig selv, at det er en enorm ære at videreføre arven efter Finn Juhl, men der er også mange udfordringer forbundet med det. På grund af de delikate detaljer og ekstremt organiske former var flere af møblerne aldrig blevet fremstillet i større mængder, dengang Finn Juhl stadig levede. Netop af den grund var der heller ikke mange, der troede på, at Finn Juhl kunne forvandles til en rentabel forretning. Heldigvis er kommerciel succes aldrig kommet i første række for grundlæggerne Ivan Hansen og Henrik Sørensen:

”Vi baserer mange af vores beslutninger på intuition, det er både vores styrke og vores svaghed.”

Ivan Hansen og Henrik Sørensen er begge selvproklamerede møbelnørder og udsigten til at begynde at producere Finn Juhls møbler gjorde dem selvsagt ekstatiske. Men ikke alle delte begejstringen.

”Første gang vi udstillede en Finn Juhl sofa til en møbeludstilling var der ikke en eneste møbelforhandler der troede på det. De sagde direkte til os: I kommer ikke til at kunne sælge det. Dog lykkedes det os, langsomt, men sikkert at opbygge et netværk af dedikerede og finurlige designforhandlere.”

Henrik Sørensen og Ivan Hansen er klar over, at de har en lidt alternativ tilgang til forretning:

”Vi bliver total revet med af tingene, nogle gange også de forkerte ting, fordi vi bliver jo nødt til at kunne sælge tingene også, det hele skal jo gå op til sidst. Selv den dag i dag producerer vi nogle ting som vi elsker, men som vi slet ikke sælger nok af til at gøre dem profitable. Alligevel beholder vi disse i kollektionen, fordi vi håber, at folk en dag vil åbne øjnene for deres kvaliteter.” forklarer Ivan Hansen.

Måske er det netop denne tilgang, der har gjort virksomheden til det perfekte match for Finn Juhls møbler. Finn Juhl udtalte nemlig engang:

”Man bør ikke fortvivle over det faktum at nogle af de udviklinger, man havde håbet på ikke er blevet produceret, men blot blev en begyndelse. De kan muligvis genoplives en dag i fremtiden, når tiden er moden til dem.”