Fra Onecollection til
House of Finn Juhl
- Processen i et identitetsskifte

Som nogle af jer sikkert har opdaget, så besluttede vi sidste år at samle Finn Juhls designs under ”et tag” – et nyt brand kaldet House of Finn Juhl. Dette træk var første skridt i en større strategi. Før i tiden blev Finn Juhls møbler altid associeret med Onecollection. 

Her giver vi dig historien om, hvordan brandet House of Finn Juhl blev skabt. Den nye visuelle identitet er blevet udviklet af det københavnske design studio, Urgent Agency.

Historien er lavet i samarbejde med www.danish.tm

Finn Juhl har længe været en del af Onecollection-familien - og juridisk er Onecollection også stadig moderfirmaet bag House of Finn Juhl. Men som årene er gået, er det blevet mere og mere åbenlyst, at Finn Juhls møbler, ofte, appellerer til et andet publikum end resten af Onecollections møbler. Derfor vidste vi, at det var tid til at gøre noget!

Over de seneste år er interessen for Finn Juhl møbler vokset støt. Det har dog samtidig betydet, at Finn Juhl kom til at tage noget af fokus fra vores oprindelige kollektion. For at løse dette problem kontaktede vi Urgent Agency, med et ønske om at få skabt en stærk identitet og balance mellem vores forskellige møbler.

Mads Quistgaard fra Urgent Agency udtaler om begyndelsen på processen:

”Det stod klart for os at løsningen var at adskille de to brands. Selvom man er familie, er dine børn forskellige fra hinanden og har forskellige evner. Derfor er det sundt for dem at stå på egne ben, når de bliver modne nok.”

Da House of Finn Juhl herefter blev skabt var det essentielt at finde de helt rigtige elementer, der kunne munde ud i en stærk og individuel visuel identitet.

Intet "New Nordic" her

For at understrege kvaliteten, eksklusiviteten og det internationale islæt, som er lig med Finn Juhl, var det nødvendigt at skabe en visuel identitet der spiller på netop disse elementer. Derfor bliver House of Finn Juhl altid præsenteret i et farverigt og til tider mørkt univers, som frembringer associationer til det kunstneriske og luksuriøse.

Ideen bag har været at kombinere de visuelle indtryk med noget sanseligt, til tider nærmest sensuelt. Mads Quistgaard tilføjer:

”Hvor mange skandinaviske brands gør brug af den nye nordiske udtryksform, rådede vi House of Finn Juhl til at gå i en anden retning. Alle møblerne er high-end og kostbare. Når man ser på dem og rører ved dem, er det tydeligt at mærke, at hver eneste detalje er blevet kælet for. Man kan nærmest mærke det runde, det bløde og rigdommen i hver enkelt lille detalje.” siger han og fortsætter:

”House of Finn Juhl er lig med verdensklasse og strækker sig langt ud over både flygtig og subjektiv smag. Derfor har det været med disse grundsten, som pejlemærker, at vi har udviklet House of Finn Juhls nye visuelle identitet.”

Om processen fortæller grundlægger og direktør af Onecollection, og nu House of Finn Juhl, Henrik Sørensen:

”Det har givet rigtig god mening for os at opdele de to kollektioner og få skabt et særskilt brand for vores Finn Juhl møbler. Der har selvfølgelig været spørgsmål fra vores forhandlere, der har været vant til at sige Onecollection, når de fortalte om Finn Juhl. Nu skal de til at sige ”House of Finn Juhl” i stedet for, men virksomheden bag er jo juridisk stadig Onecollection, så på den måde er der ingen ændring. For nye kunder har det til gengæld givet rigtig god mening, at brandet bag Finn Juhl møblerne hedder ”House of Finn Juhl”. Da vi jo netop har rettighederne til hele Finn Juhls møbelkollektion, så er det oplagt, at der er overensstemmelse mellem brandnavn og designer. Det er samtidig blevet lettere for os at brande os på en konsistent måde på alle vores platforme og markeder, fordi vi nu har en stærk visuel identitet, som man hele tiden har med sig.”

Da vi etablerede Finn Juhl kollektionen som særskilt brand, besluttede vi samtidig at få skabt en ny identitet til Onecollection, som kan ses her: www.onecollection.com