Om

HFJ

I 2001 fik vi overdraget de eksklusive rettigheder til at producere og relancere Finn Juhls skulpturelle og ikoniske møbler af hans enke Hanne Wilhelm Hansen. I dag består den unikke kollektion af mere end 40 klassiske mesterværker, som vi producerer med yderste respekt for den oprindelige arv og strenge krav til kvalitet. For os har arbejdet med Finn Juhls designs været en rejse ind i hans univers, hvor vi konstant overraskes af former, æstetik og unikke detaljer.

Kort om Finn Juhl

Finn Juhl blev født den 30. januar 1912 i København. Han ville oprindeligt være kunsthistoriker, men hans far ville ikke tillade, at han fik en karriere indenfor kunstens verden. I stedet blev Finn Juhl optaget som bygningsarkitekt ved Det Kongelige Kunstakademi i København. Her mødte han nogle af tidens mest indflydelsesrige funktionalister, blandt dem arkitekt Vilhelm Lauritzen, som ansatte ham på hans tegnestue i 1934. Finn Juhl medvirkede i store projekter, som Radiohuset og Københavns lufthavn og efterhånden tog arbejdet på tegnestuen al tiden fra studierne, og Finn Juhl fik aldrig afsluttet sin uddannelse. På trods af det, opnåede Finn Juhl at få stor anerkendelse for sit arbejde og omtalte altid sig selv som værende autodidakt møbeldesigner.

Et af de internationale højdepunkter i Juhls karriere var designet af indretningen af Formynderskabsrådets sal i FNs hovedkvarter i New York mellem 1951 og 1952.

Design til den levende krop

den kunstneriske

Som mange andre pionerer begyndte Finn Juhl fra bunden - uden rollemodeller eller nedarvede begrænsninger. I stedet for at tænke i praktiske konstruktioner påtog Finn Juhl sig i stedet en skulptørs tankegang, når han designede møbler. I 1940erne og 1950erne var denne tilgang til møbeldesign hidtil uset. Modsat mange af hans modernistiske kollegaer, der havde en strømlignet og minimalistisk stil, bestræbte Finn Juhl sig på at skabe mere organiske, naturligt svungne møbler. Hans ambition var at designe møbler, der havde bevægelse og liv.

Da Finn Juhl ikke var skolet indenfor møbeldesign, fik han proportionerne til at passe ved at måle sin egen krop og analyserede ud fra den, hvordan de individuelle dele på et møbel skulle holde på, og bære, en menneskekrop. Han ønskede at udnytte materialerne til fulde samtidig med at overgange mellem de individuelle dele i møblet skulle være naturlige og ofte nærmest usynlige. De delikate former og overgange, som er særligt tydelige på møbler som 45-stolen og Høvdingen, var en stor udfordring for de Snedkere, som han arbejdede sammen med.

Når han designede møbler arbejdede Finn Juhl ofte med to elementer: det bærende og det bårne. Hos flere af hans stole ses således, hvordan sædet er løftet fra stellet, hvilket giver møblerne en svævende effekt. Dette er blot et af mange eksempler på, hvordan Finn Juhl brød med de konventionelle arbejdsmetoder og fandt sin inspiration i kunsten.

”Art has always been my main source of inspiration. I am fascinated by shapes that defy gravity and create visual lightness.”- Finn Juhl

Vores historie og tilgang

Lige siden vi, Henrik Sørensen og Ivan Hansen, i 1990 åbnede det første kontor i Henriks mors kælder har missionen været at skabe et firma med passion for godt møbeldesign. At begive sig ind i Finn Juhls møbelunivers har været en glædesfyldt rejse. Der er hele tiden nyt at opleve, både i forhold til de overordnede former og funktioner - og ned i de mindste detaljer. For os begyndte rejsen i 1998, da Finn Juhls enke, Hanne Wilhelm Hansen, kontaktede os med et ønske om at få produceret en 57-sofa. Det blev begyndelsen på et venskabeligt samarbejde, der kulminerede i år 2001, da Hanne Wilhelm Hansen overdrog alle rettighederne til produktion af Finn Juhls møbler til os.

Når vi relancerer Finn Juhls møbler, så gør vi det med samme værdier og i samme kvalitet, som de oprindelige. Relanceringen af møblerne betyder, at flere af Finn Juhls design finder vej til et stort og dedikeret publikum over hele verden, nu hvor tiden er moden til dem.

For at kunne producere møblerne bliver vi nødt til at prøve at forstå Finn Juhl. Det handler simpelthen om følelse. Man kan ikke producere hans møbler blot ved at have en teknisk og kommerciel tilgang. Man bliver nødt til at være ekstremt kritisk i forhold til, hvad man foretager sig, for der findes ingen kompromiser når det kommer til Finn Juhl. Fordi hans designs er så organiske har hver enkelt snedker, der producerede hans møbler tilføjet deres individuelle præg på detaljerne. Derudover ved vi, at Finn Juhl selv tilføjede rettelser og variationer til møblerne, når han arbejdede sammen med snedkermestrene, uden at han altid fik rettet sine tegninger efterfølgende. Det betyder, at vi ofte ser ældre vintage møbler fra Niels Vodder eller andre snedkere, som afviger fra de originale tegninger.

Vores kollektion tager således udgangspunkt både i originaltegningerne, de oprindelige møbler fra Finn Juhls hus, private samlinger og museer. I nogle tilfælde bliver vi nødt til at tænke os til, hvad Juhl ville have gjort. Den del af arbejdet er nok det mest krævende, men det er samtidig utrolig spændende. Finn Juhls livsværk er et skattekammer, og der er mange flere unikke designs i hans arkiv, som vi har store planer for i de kommende år.

Håndværk og polsterarbejde

De første år hvor Finn Juhl udstillede på Snedkerlaugets møbeludstillinger arbejdede han primært med fuldpolstrede møbler. Hvis man kender til Finn Juhls skulpturelle træmøbler, kan det virke overraskende, at det faktisk var polstermøbler, han startede med. Finn Juhl har selv forklaret, at det var fordi han ikke vidste ret meget, hverken om møbelkonstruktion eller snedkerarbejde i begyndelsen. De polstrede møbler gav ham mulighed for at fokusere fuldstændig på de skulpturelle, organiske former i hans møbler, hvilket senere blev hans kendetegn. Med polstrede møbler skulle han ’kun’ fokusere på den ydre form og lade snedkermester Niels Vodder arbejde med træskelettet.

I modsætning til mange andre designere på den tid, ønskede Finn Juhl, at moderne møbler skulle referere til moderne kunst. Pelikanstolen er et tydeligt eksempel på, hvordan Finn Juhl integrerede funktionalismens idealer med den frie kunst. Få år efter hans debut på Snedkerlaugets møbeludstilling blev han mere og mere interesseret i at anvende træ som det dominante materiale i hans designs, i stedet for at ’gemme’ det under et lag af polstring. Da han designede 45-stolen var det hans mål at skabe en stol, hvor de polstrede dele var tydeligt adskilt fra trærammen, og netop det lette, svævende udtryk er siden blevet karakteristisk for Finn Juhls møbeldesigns.

Vores passion – sådan varetager

vi
arven efter

Vores passion er at relancere Finn Juhls møbler, med respekt for hans arv, men til en moderne virkelighed. Detaljerne skal derfor være lige så delikate, som hvis de kom direkte fra den originale snedkers værksted. Møblerne skal være så holdbare, at de holder i generationer.

Vi producerer hovedsageligt i Danmark på vores eget værksted i Ringkøbing, og de polstrede møbler håndsyes efter de samme danske traditioner. De mest avancerede og komplicerede møbler, som Høvdingestolen og 45-stolen bliver produceret af vores dygtige japanske venner i Yamagata. Ved disse møbler har vi valgt at drage nytte af den moderne teknologi som kombineres med sirligt manuelt håndværk. Uden den tilgang ville det ikke være muligt at opnå det fantastiske finish, som Finn Juhl møblerne i dag kendes ved.

Finn Juhls dilemma var netop, at mange af hans designs krævede tekniske løsninger, der end ikke var opfundet endnu, da han designede dem. Flere af Finn Juhls møbler var således slet ikke mulige at producere dengang, imens andre blev lavet i meget få eksemplarer. Finn Juhl var klar over denne begrænsning og udtalte sig forhåbningsfuldt omkring fremtiden:

”One should not despair over the fact that some of the developments one has hoped for were never produced but only became a beginning. Perhaps they will be revived some day in the future if necessary or reasonable, then the time is ripe.” – Finn Juhl