Finn Juhls
48-serie relanceres
på Salone del Mobile

    
 
I 1948 skrev Politiken følgende om Finn Juhl og Niels Vodders stand "Arbejdsværelse for en kunstsamler":
 
"... Samarbejdet mellem Vodder og Finn Juhl er ikke nyt. De har gennem en lang Aarrække deltaget i (Snedkerlaugs) Udstillingerne med stigende Sikkerhed. I Aar er de naaet op i det Plan, der danner Skole. De har eksperimenteret sammen - i Dag har de fundet frem til en Form, der danner Helhed ..."
 
Nu, 70 år efter de rosende ord til Finn Juhl og Niels Vodder, har House of Finn Juhl valgt at relancere 48-serien, der består af en stol og en sofabænk, på møbelmessen Salone del Mobile i Milano.

Besøg House of Finn Juhl i Hal 16 Stand F56

48-serien

Tilbage
til grundformerne

Når 48-stolen og 48-sofabænken præsenteres på Salone del Mobile, så fortolkes udstillingen fra 1948 anno 2018 og indrettes som et tableau med et arbejdsværelse til en kunstsamler. Serien er én af Finn Juhls absolutte mesterværker fra 1940'erne, der begge har Finn Juhls karakteristiske og skulpturelle formsprog med delikate detaljer, der kendes fra andre af hans mest ikoniske møbler, såsom 45-stolen og Høvdingestolen. 

På 48-serien bøjer de rundede overflader sig blødt efter kroppens tyngde og proportioner. Det organisk formede sæde og rygstykke, polstret med stof eller læder, er hævet demonstrativt fri af det bærende stel, hvilket optisk løfter den siddende, som om tyngdekraften er ophævet.

Møblerne kendetegnes derudover ved brugen af flere forskellige materialer. På Salone del Mobile vises to versioner, en version hvor stellet er i eg med armlæn og tæer i teak samt en version i ren valnød. Det ses ikke så ofte, at der anvendes to forskellige træsorter i nye møbler. Det karakteristiske samspil som opstår via kontrasten mellem to træsorter, har Finn Juhl derfor næsten fået lov at have for sig selv i de mange år, der er gået, og det er dermed blevet en af hans signaturer. Finn Juhl brugte dette greb dels til at understrege møblets visuelle lethed, men også rent dekorativt.

En bænk som cocktailbord 

På messen i Milano relanceres endvidere Finn Juhls ligeså eksklusive Cocktail bænk i massivt valnød eller eg, der genkendes fra Finn Juhls eget hus ved Ordrupgaard, men som ikke har været produceret siden 50'erne.

Finn Juhl designede bænken for Baker Furniture i USA i 1951, som kaldte bænken "Rectangular Cocktail table" - inspireret af 50'ernes amerikanske cocktail-parties. Finn Juhl kaldte blot selv møblet for "bench" på sin tegning, og House of Finn Juhl har derfor valgt at kalde det for Cocktail bænk i dag. Møblet fungerer dog både som en bænk og et lavt, langt bord.

Kunstsamlerens arbejdsværelse

Fra
form til helhed

Selv med nutidens øjne er det tydeligt, at Finn Juhls ideer rakte mange år ind i fremtiden. Han lod ikke sine innovative designløsninger stå alene, men skabte såkaldte "gesamtkunstværker" (fra det tyske ord "gesamtkunstwerk"), hvor det er helhedens virkning, man oplever gennem de mindste detaljer. Standen fra 1948 var således et gennemdesignet værk.

Som arvtager efter Finn Juhl er House of Finn Juhls fornemste opgave at skrive sig ind i den moderne virkelighed med respekt for den originale arv.

Om udstillingen i 1948 blev endvidere skrevet:

"...Udstillingens originaleste Rum er et "Arbejdsværelse for en Kunstsamler" (...). Mon ikke Finn Juhl er vor mest fantasifulde Møbelarkitekt? Den Kunstsamler, som tænkes at residere i dette Rum, maa antages at være en stor Bogelsker. Reoler opfylder Væggene omtrent til Loftet. Men hvad gør han saa, naar han faar en ny Lundstrøm eller Egill Jacobsen hjem? Han hænger simpelthen Malerierne op midlertidigt. Uden paa Reolen med alle Bøgerne. Det har Finn Juhl gjort, og det viser sig, at den moderne Farvens Kunst klarer sig udmærket. Ja, den straaler faktisk gennem Rummet og opfylder Sindet. Men dermed har han villet antyde, at den Æstetik, han selv arbejder med i sine klart og stringent formede Møbler er i Samklang med det moderne eksperimenterende Maleri..."(Nationaltidende, Jan Zibrandtsen, 1948)

På Salone del Mobile præsenteres 48-serien og Cocktail Bænken derfor som en del af et gesamtkunstværk "Kunstsamlerens arbejdsværelse anno 2018".

Besøg House of Finn Juhl i Hal 16 Stand F56