Alcova 2023: Installationen ’This is Denmark’ udforsker dansk designarv i Milano på utraditionel vis
Danmark og Italien har en særlig forbindelse, når det kommer til design. Begge lande har en stolt arv af familiedrevne virksomheder og en lang tradition for godt håndværk. Og med en imponerende liste af mestre, har både dansk og italiensk design inspireret kreativitet og æstetik verden over i årtier. Men selvom arven og traditionen uden tvivl er en velsignelse, så er det også en forpligtelse, som skal behandles med omhu.
Det er en balancegang at bevare arven og samtidig bringe den ind i en ny tid, hvor den gøres relevant og meningsfuld for nutiden. Og det er netop det emne, som installationen ’This is Denmark’ tager fat på ved at fortælle historien om, hvordan 15 danske brands fortolker deres nationale arv. Det illustreres gennem 15 udvalgte objekter, der er udstillet i et vandlandskab. En generativ lydside ledsager udstillingen, og skaber en stemningsfuld atmosfære, som tager publikum på en sanselig rejse gennem dansk designhistorie.
En dynamisk platform for uafhængigt design
Alcova blev grundlagt i 2018 med ambitionen om at sætte fokus på det mest fremadskuende design, som skabes i dag. Hvert år under Milan Design Week fortsætter Alcova med at udforske byen gennem udstillinger på nye, spændende lokationer. Med den femte udgave af eventet introducerer Alcova mere end 70 projekter, der samler institutioner, nye og etablerede brands, designstudier samt nye talenter. I år vil Alvoca præsentere udstillingen i de monumentale omgivelser i Ex-Macello di Porta Vittoria.
House of Finn Juhl deltager i udstillingen som en del af installationen ’This is Denmark’, der er et projekt af Danmarks Ambassade i Rom lavet i samarbejdet med Creative Denmark og Dansk Industri. Den er kurateret af designjournalisterne Elena Cattaneo og Laura Traldi, og designet er skabt af Matteo Ragni Studio.
Elena Cattaneo og Laura Traldi, kuratorerne bag ’This is Denmark’ udstillingen, har valgt at ændre perspektivet for at illustrere nutidens fortolkning af kulturarvsværdierne og bringe essensen af dansk design frem i lyset. Sammen med Matteo Ragni Studio har de derfor skabt et landskab af møbler i stedet for en mere traditionel indretning. Udstillingen præsenterer en unik mulighed for at opleve dansk design på en innovativ og anderledes måde og opleve, hvordan designarven fortsætter med at udvikle sig i en moderne verden.
Besøgende på Alcova vil træde ind i et rum, der er oversvømmet med vand, og fra en gangsti lavet i træ vil de kunne observere de 15 designobjekter, der træder frem på platforme i vandet som øer. For enden af stien tilføjer en stor spejlvæg en fornemmelse af uendelighed til omgivelserne.
House of Finn Juhl tager del i udstillingen med Finn Juhls ikoniske Høvdingestol designet i 1949. Stolen i udstillingen er fremstillet i valnød og polstret med eksklusivt vegetallæder. Høvdingestolen er et af Finn Juhls absolutte mesterværker og repræsenterer højdepunktet i hans karriere som møbeldesigner. Stolen kom til at markere en fornyelse indenfor dansk møbelkunst, da den blev præsenteret i 1949 og opfattes i dag som en af de vigtigste eksponenter for Danish Modern-bevægelsens udbredelse i USA i 1950’erne. Stolen er også medvirkende til, at Finn Juhl, særligt internationalt, bliver betragtet som faderfiguren for den danske designtradition.
Udover selve udstillingen, så har House of Finn Juhl også været med til at møblere et loungeområde i forbindelse med udstillingen. Her kan gæster tage en pause i Finn Juhls populære to-personers sofa, Poetsofaen, der er ledsaget af Pelikanbordet.
Poetsofaen blev første gang vist på Snedkerlaugets udstilling i 1941, og var oprindeligt et af de eksperimenter, som Finn Juhl tegnede til sit eget hjem. Den lille topersoners sofa er inspireret af den frie kunst, og er kendetegnet ved exceptionel komfort, det ypperste håndværk og respekt for de anvendte materialer. Sofaen er formet i en smuk kurve, der synes at omfavne den siddende person. Det polstrede korpus skaber et indbydende sæde til to personer, der sidder umådeligt godt, men også så tæt, at man let kommer til at trække på smilebåndet. Sofaen ledsages af det lille runde Pelikanbord, der med sin organiske form eksemplificerer Finn Juhls åndsslægtskab med den moderne kunst.