For Finn Juhl var møbler ikke statiske designobjekter, men levende elementer, der skulle indgå i samspil med rummet og menneskene omkring dem. I en ny serie folder vi fortællingen ud om Finn Juhls møbler, når de træder ind i nutidige hjem og bliver formet af beboernes egne valg, stemninger og måder at indrette på.
Hos Emma & Nicolaj
I hjertet af København K bor Emma Faller, designstuderende, sammen med Nicolaj Thomsen, fodboldspiller og medstifter af brandet Another Aspect, og deres lille søn Erik. Deres hjem er en kompakt, men charmerende toetagers lejlighed, indrettet med nøje udvalgte møbler og personlig kunst, der sammen skaber en varm og indbydende atmosfære.
Som barn af en arkitektfamilie har Emma været omgivet af design, siden hun var helt lille, mens det for Nicolaj er en interesse, der er opstået og spiret med alderen og ønsket om at investere i langtidsholdbare klassikere. Begge sætter de pris på godt håndværk, og de har med egne ord "altid været fascineret af folk, der gør sig umage" – men da de flyttede sammen for nogle år siden, gik det op for dem, hvor forskelligt de hver især havde boet.
"På det tidspunkt havde Nicolaj en hel lejlighed, og jeg havde bare et lille værelse, så jeg flyttede ind i hans møbler, hvilket ikke var helt nemt," forklarer hun og fortsætter:
"For eksempel havde han seks ens stole rundt om et spisebord, og jeg syntes, det var meget voksent og måske lidt for koordineret at have så mange identiske stole i samme setup," siger Emma, der holder af at mikse klassiske møbler med genbrugsfund og loppeting. Lejlighedens køkken er også et, de har fået bygget af gamle teaktræselementer fra en lægebolig.
Nicolaj tilføjer: "Emma har meget bedre sans for at sætte ting sammen, end jeg har. Jeg ved, hvad jeg synes er pænt, men da jeg boede for mig selv, var mit hjem mest af alt en masse flotte møbler, som på en måde levede hver sit liv. Det var først efter vi mødte hinanden, at de rigtigt blev en enhed…"
"Og fik patina!" ler Emma.
For hvis der er én ting, parret ikke gør, er det at skåne deres møbler. De lægger stor vægt på, at deres møbler skal kunne gå i arv i generationer, og ville hade, hvis deres omgangskreds skulle være opmærksomme på ikke at sætte sig i "den fine stol" – tværtimod hilser de brugstegn og patina velkommen. Det er deres 48-sofabænk i naturlæder et eksempel på.
"Sofabænken var et af de møbler, der bare føltes som mit eget fra starten. Da vi boede i Oslo, havde vi besøg af nogle gode venner, hvis toårige søn fik fat i nogle tuscher og tegnede en rød streg på lædersædet. De var meget kede af det, men vi kan sige helt fra hjertet, at det kun er et hyggeligt minde for os. Nu er jeg vant til, at pletten er der, men når jeg en gang imellem lægger mærke til den, minder den mig om vores tid der og deres besøg. Det er også svært at flytte rigtigt ind i et møbel, hvis man hele tiden skal gå og passe på det," siger Emma, og Nicolaj byder ind:
"For os er det utænkeligt at købe et virkelig dejligt møbel og ikke bruge det. Vores flydersofa har også lapper, efter at vores hund bed hul i den. Derfor vælger vi vores møbler ud fra, at de stadig skal være pæne om 5-10 år, også selvom man ikke er forsigtig med dem."
Han indrømmer, at det kan gøre lidt ondt, når et helt nyt møbel får en plet for allerførste gang. Men når det er overstået, bliver det nemmere at slappe af og bruge møblet fuldt ud. "Og læder har bare en fed måde at vise patina på, fordi det udvikler sig på samme måde, som vi gør, og man kan huske alle stadier af, hvordan det har set ud."
– Nicolaj Thomsen
Hos Nadia
I Danmarks ældste villakvarter på Østerbro, hvor smukke pragtvillaer fra det forrige århundrede står side om side med fredede træer, bor smykkedesigner Nadia Shelbaya med sin mand, Morten, og deres to børn, Andrea og Sofus. I en villa fra 1860 har de indrettet sig med en blanding af vintagefund og nøje udvalgte designmøbler, heriblandt en Poetsofa, som bliver flittigt brugt af både voksne, børn og hund. Faktisk var den lille, sofistikerede sofa et af de første møbler, parret købte til huset, fortæller hun.
"Det var min mand, der talte mest for at vi skulle have den, for jeg er normalt ikke til designs, der er meget ikoniske. Men jeg kunne godt lide historien om, at Finn Juhl tegnede den til sit eget hjem – det gør jeg også ofte med mine smykker," siger Nadia og tilføjer:
"Og så er det den yndigste sofa, jeg nogensinde har set. Der er ingen andre møbler, der er så indbydende – det er jo nærmest som at få et kram, når man sætter sig."
Parret valgte at få sofaen polstret i afdæmpede farver, som de ved, de ikke bliver trætte af med tiden, og som også vil kunne passe ind i et af børnenes hjem, når deres forældre en dag ikke er her længere. For Nadia er varighed nøgleordet for godt design – et universelt formsprog, som bliver ved med at appellere, uanset tid og sted.
"Egentlig taler æstetik stærkere til mig end design. Hvor design kan virke abstrakt eller ophøjet, handler æstetik for mig om det sanselige – om skønhed, linjer og balance," forklarer hun.
Hos Alberte
Fra København og godt 70 kilometer ud på landet ligger et familiekollektiv, som Alberte Whitta og hendes mand Christian har gjort til deres hjem. Under coronapandemien byttede de bylivet ud med åbne marker, bindingsværk og forældre på den anden side af væggen, og langsomt er de ved at sætte deres præg på det gamle bondehus. Deres stil er enkel og skandinavisk, og de deler en stor forkærlighed for dansk design og især Finn Juhls organiske formsprog. I spisestuen har de indrettet en væg med to Hulsøhylder i olieret eg, der tilfører varme til de lyse møbler.
"Vi går meget op i, at vores møbler er af så høj kvalitet, at de kan gå i arv i generationer, så vi en dag kan give dem videre til vores to børn. Og så er vi meget draget af det kunstneriske udtryk, Finn Juhls møbler har. Mine forældre har sommerhus i Gudmindrup tæt på havet, og de kan godt lide hylden, fordi dens form minder om bølger. Men den kan også ligne en stor fugl, der breder vingerne ud," forklarer Alberte.
Snart skal der væltes vægge og indrettes et stort køkken-alrum i Albertes svigerforældres side af gården, og her skal Hulsøhylden også spille en væsentlig rolle. Og det er ikke det eneste Finn Juhl-møbel, familien drømmer om.
"Jeg vil gerne have et langbord med 108-stole omkring. Min mor insisterer godt nok på, at det skal være stole med armlæn, så måske bliver det 109'eren. Den er både smuk og meget behagelig, og det er en stol, man godt kan sidde i en hel aften," siger Christian.
Selv om Finn Juhls møbler for længst har opnået klassikerstatus, lever de videre med fornyet vitalitet i de hjem, de bliver en del af.
I denne serie undersøger vi, hvordan møblerne stadig skaber betydning – ikke som uforanderlige ikoner, men som levende elementer i personlige rum. I anden del kan du blandt andet møde Iohan Ørum og Yujung Kim, der blander designmøbler af høj kvalitet med nyskabelser af upcoming designere og ikoniske vintagefund i deres lejlighed på Østerbro.