Om ægte, ubehandlede materialer - og den naturlige udvikling af patina
I en verden fyldt med syntetiske materialer, gør vi, hos House of Finn Juhl, alt for kun at anvende naturens egne materialer. Når møbler fremstilles af ægte og naturlige materialer, så bærer disse spor fra der, hvor de stammer fra. Disse naturlige materialer udvikler sig over tid, og får hver deres særprægede og unikke udtryk.
I modsætning til standardiserede og masseproducerede materialer, så er de materialer, vi anvender kendetegnet ved individualitet. Eksklusive metaller, som Sterling sølv og ubehandlet messing, er ikke statiske; de omfavner deres omgivelser og udvikler sig over tid. Denne transformation, betegnes som patina, og er et bevis på materialernes ægthed, og har stor betydning for et møbels værdi og holdbarhed.
Vi håber på at være med til at sprede budskabet om værdien af ægte, naturlige materialer og udviklingen af patina. Forhåbentlig vil vi i fremtiden se endnu flere vige bort fra uniforme, kunstige materialer og kraftige, syntetiske behandlinger, og i stedet værdsætte de ægte, naturlige materialer, der kan holde i flere generationer.
Ubehandlet messing:
Karakter og individuelt udtryk
Messing, i sin ubehandlede form, er som et blankt kanvas, der over tid vil tilpasse sig omgivelserne. Materialet består primært af kobber og zink, der over tid oxiderer. Det betyder, at messingen gennem interaktion med verden udvikler et unikt udtryk.
Whiskystolen er et godt eksempel på, hvordan vi i Finn Juhl-kollektionen anvender messing.
Stolens håndlavede bakke laves i ubehandlet messing, der emmer af eksklusivitet og håndværk. Da messing er et relativt blødt materiale, er det modtageligt overfor mærker, og bakken, der samtidig oxiderer, vil dermed få en særpræget og individuel karakter. Det var netop dette aspekt, som Finn Juhl selv beundrede, når han valgte ægte, naturlige materialer til sine møbler; Evnen til at udvikle sig, patinere og afspejle tiden. Når vores snedkere samler de håndlavede messingdele, så bruger de hvide handsker, hvilket betyder, at den første berøring – de første mærker og pletter – overlades til den kommende ejer af møblet.
Selvom det er muligt at polere messing med de rigtige produkter, anbefaler vi i stedet, at man omfavner messingens evne til at udvikle sig, og ikke forsøger at tage materialet tilbage til dets udgangspunkt.
Messingens eksklusivitet skal ikke findes i det blanke, uniforme udtryk – et sådant kan let skabes med kunstige materialer eller kraftige behandlinger – men i materialets udviklende karakter.
Hvis man alligevel beslutter sig for at polere messing, anbefaler vi, at der kun bruges produkter, der er specielt fremstillet til rengøring af metal, såsom servietter fra Dr. Beckmann eller Sterling Polish Company. Vær opmærksom på, at det kræver tålmodighed og forsigtighed, især når man arbejder tæt på trækomponenterne. Ved tvivl, kontakt da venligst info@finnjuhl.com.
Eksklusivt Sterlingsølv
og dets autentiske transformation
Sterlingsølv er et tidløst og luksuriøst materiale, som man sjældent forbinder med møbelproduktion. Men Finn Juhl var, som de fleste ved, konsekvent anderledes. Han brugte eksklusive materialer, og lod sig ikke hæmme af, at folk fandt ham for ekstravagant for den tid, han levede i. Et materiale som Sterlingsølv finder man på Finn Juhls eksklusive Sølvbord, hvor materialet i form af sølvmønter i forskellige størrelser, spredt ud over bordpladen.
Sterlingsølv er et naturligt og eksklusivt materiale, der vil patinere. Over tid vil sølvet oxidere og gå over i en dyb, mørk nuance.
Selvom det er muligt at polere sølvmønterne, anbefaler vi i stedet at omfavne og værdsætte den naturlige forvandling, hvor farven på det oxiderede sølv vil komme til at matche valnøddetræets varme farve.
Hvis man alligevel beslutter sig for at pudse sølvet, er det vigtigt, at der kun anvendes tørservietter fra Sterling Polish Company, der er specielt lavet til sølv. Det er er afgørende at man undgår alle poleringsmidler, da disse vil beskadige træet omkring sølvmønterne. Ved tvivl, kontakt venligst info@finnjuhl.com.
I sin essens, er det vigtigt at forstå, at sølv ikke er et materiale, der anvendes, fordi man ønsker et statisk og uniformt udtryk.
Syntetiske og overfladiske materialer kan forblive uændrede, men ægte, naturlige materialer udvikler sig over tid. Nøglen ligger i at værdsætte, at ægte, ubehandlede materialer, forandrer sig.
Når de fineste materialer bruges, ældes de også på smukkeste vis.