Årstiderne Arkitekter
X House of Finn Juhl Indretning af Dehns Palæ

Indretningen af det historiske Dehns Palæ i indre København finder tilbage til københavnerejendommens sjæl. Mørke farvenuancer, naturmaterialer og et udvalg af Finn Juhls eksklusive møbeldesigns fremhæver husets særlige arkitektur, stemning og detaljerigdom. For at komplementere den klassiske ejendoms smukke rum, er der udvalgt arkitekttegnede møbler fra House of Finn Juhl - Onecollection til mange af palæets rum. 

Dehns Palæ

Dehns Palæ er en bevaringsværdig, klassisk Københavnerejendom beliggende som nabo til Marmorkirken og Amalienborg. Indretningen af ejendommens erhvervslokaler, som i dag huser en dansk filantropisk fond, rammer en nøje afstemt balance mellem bygningens detaljerigdom, historiske arkitektur samt behovene hos en moderne erhvervsarbejdsplads. 

Ejendommen er i dag indrettet med åbne kontorlandskaber, lounge, receptionsområde, stillezoner, enkeltmandskontorer og et særligt innovationsrum, der kan indrettes til forskellige formål - bl.a. til gruppearbejde, uformelle møder med sofagrupper, foredrag eller arrangementer med samarbejdspartnere.

"I indretningen af Dehns Palæ har vi arbejdet indgående med at genskabe og bevare så meget af rummenes oprindelige udtryk som muligt samtidig med, at vi har skulle indrette en professionel og moderne arbejdsplads. I stedet for at modarbejde og skjule husets mange skævheder, har vi med et konsekvent materiale- og farvevalg arbejdet på at fremhæve dem, så de indgår som en aktiv del af indretningen," fortæller Mette Gravergaard, kreativ leder for Årstiderne Arkitekters afdeling for Spaceplanning og Indretning, der har stået for indretningen af palæet.

Indretningen af Dehns Palæ er karakteriseret af mørke, kraftfulde farvenuancer, som fremhæver og understøtter rummenes arkitektur, træværk, høje paneler og fyldningsdetaljer. Farveskalaen går igen gennem hele indretningen, og anvendes også til at skabe små nicher og mindre, afgrænsede zoner i rummene.  

Naturmaterialer og eksklusivt dansk møbeldesign

Hele indretningen er præget af en konsekvent materialeholdning, hvor naturmaterialer som bruneret kobber, natursten, træ, uld og anilinlæder, der alle er materialer som patinerer smukt, går igen i alle rum. Desuden er gardiner, gulvtæpper og polstrede møbler med til at forbedre akustikken og skabe en taktil varme og en imødekommende stemning. 

For at komplementere den klassiske ejendoms smukke rum, er der udvalgt arkitekttegnede møbler fra House of Finn Juhl - Onecollection til mange af palæets rum. Blandt andet er den signifikante Council Chair, som er designet af Kasper Salto og Thomas Sigsgaard anvendt i indretningen af kontorets store mødelokale, ligesom at udvalgte Finn Juhl møbler pryder indretningen.

"Finn Juhl er et eksempel på en møbeldesigner, som lever op til alle nutidens funktionelle krav, men som også designmæssigt og æstetisk har en ualmindelig høj kvalitet. Møblerne er karakteriseret af et ekstremt flot håndværk og er udført i naturmaterialer, som patinerer smukt - alt sammen elementer som er i tråd med teksturerne, arkitekturen og de stemninger, som vi har stræbt efter at skabe i Dehns Palæ," fortæller Mette Gravergaard. 

Udvalget af møbler er udført i tæt samarbejde med House of Finn Juhl - Onecollection.

Japanske glasvægge og afgrænsede rum

Hans Henrik Sørensen, grundlægger og medejer af House of Finn Juhl - Onecollection, fortæller om møblerne i indretningen:

"For Finn Juhl var det afgørende at få elementerne i en indretning til at interagere og skabe helhed med arkitekturen. Finn Juhl søgte at skabe det såkaldte "Gesamtkunstwerk" [den tyske betegnelse for et kunstværk, hvori flere kunstarter er forenet] og hans møbler klæder både moderne og klassisk arkitektur, fordi de er organiske og naturlige. Det samme gælder Salto & Sigsgaards Council Chair, som blev tegnet til Finn Juhl-salen i FN i New York. I det fornemme Dehns Palæ har ÅrstiderneArkitekter, med en særlig tæft og forståelse for samarbejde, skabt en uprætentiøs og funktionel indretning, der behager både kroppen og sanserne på et meget højt niveau - ja, et rigtigt Gesamtkunstwerk."

I indretningen er der indsat moderne glasvægge på udvalgte placeringer for at afgrænse og opdele møde- og samtalerum. Glasvæggene er udført med en forfinet detaljeringsgrad, der integrerer sig i rummenes arkitektur. På visse glasflader er der arbejdet med afskærmende stoffolier med et poetisk, japansk papirudtryk, der spiller sammen med Finn Juhls gennemførte møbeldesigns."

Belysningen er designet, så den tilpasses til de forskellige rum og arbejdszoner, hvor lys- og skyggeeffekter bevidst fremhæver områdernes forskellige udtryk, skævheder og stemninger.

"I arbejdet med belysningen har vi ikke været bange for skygger og mørke hjørner, fordi disse effekter også er med til at fremhæve rummenes mange detaljer og arbejdszonernes forskellige funktioner og stemninger - eksempelvis har vi i de uformelle zoner arbejdet med en mere afdæmpet belysning" fortæller Mette Gravergaard. Belysningen er designet i samarbejde med Møller og Rothe.