Græshoppen relanceres 
på Salone del Mobile

Det er juli måned 1938. Finn Juhl er 27 år gammel. Han har læst arkitektur på Kunstakademiets Arkitektskole i København, men har ikke gjort sit studie færdigt, fordi han er blevet ansat på tegnestuen hos den prominente arkitekt Vilhelm Lauritzen. 
 
Finn Juhl tager denne lune sommeraften hjem til sin lille lejlighed på Ordrupvej, hvor han eksperimenterer med at tegne møbler og brugskunst, som han vil indrette sit eget hjem med. Han har netop tegnet en Græshoppelignende lænestol, som han vil præsentere for snedkermester Niels Vodder, som han har lært at kende gennem Vilhelm Lauritzen. Finn Juhl drømmer om at få stolen udført og udstillet på Snedkerlaugets årlige møbeludstilling på Charlottenborg i København.

Græshoppen

Stolen, der senere fik navnet "Græshoppen", blev i 1938 fremstillet i to eksemplarer og vist på Niels Vodders stand på Snedkerlaugsudstillingen sammen med et moderne mobilt barskab og illustrationer af elegante cocktails på væggene. Det var et dristigt og ekstravagant setup i forhold til de ellers tunge og traditionelle møbler, der blev vist på det tidspunkt. Uheldigvis viste publikum ikke interesse for den provokerende udstilling. For at Niels Vodder efterfølgende ikke skulle stå med for stort et tab, købte Finn Juhl selv de to eksemplarer, som indtil denne dag har været de eneste to eksisterende Græshoppestole.
 
Med Græshoppen udtrykte Finn Juhl sin kunstneriske frihed i form af et møbel. På den måde blev stolen starten på en lang række af møbeldesigns, som skulle manifestere Finn Juhl som en af vor tids allerstørste møbelkunstnere. Med en funktionalistisk tilgang samt en stor interesse for moderne kunst, skabte Finn Juhl et helt nyt artistisk formsprog, der placerede ham som en ener blandt Danmarks store designere.

I modsætning til hans samtidige designkollegaer, var Finn Juhl hverken uddannet møbelsnedker eller møbeldesigner, men havde, som nævnt, studeret til bygningsarkitekt. Hans manglende viden om møbelkonstruktion var sandsynligvis medvirkende til, at hans møbler emmer af kunstnerisk frihed.

Finn Juhl's

Finn Juhl var ikke begrænset af, hvad der ikke kunne lade sig gøre, og det krævede det ypperste af snedkermester Niels Vodder at realisere de ofte rudimentære tegninger. 

Netop Græshoppens konstruktion er på trods af stellets umiddelbare enkelthed ekstremt vanskeligt at udføre, med drilske vinkler, samlinger og komplekse former.
 
Hans Henrik Sørensen, medejer af House of Finn Juhl, fortæller:

 "Efter at jeg som ung teenager købte bogen "Håndværket Viser Vejen", hvor Græshoppen var illustreret, har jeg altid været fascineret af denne ekspressive stol. Og da vi officielt overtog rettighederne til Finn Juhls møbler i 2001, vidste vi allerede dengang, at vi på et eller andet tidspunkt skulle sætte den her helt særlige stol i produktion. På trods af, at vi har adgang til Finn Juhls originale tegninger, skulle der imidlertid gå næsten 20 år, før Græshoppen endelig blev genskabt. I 2018 var vi nemlig så heldige at få lov til at opmåle en af de to gamle stole og med hjælp fra vores partnere - de kompromisløse japanske håndværkere, lykkedes det. Det har været den absolut vanskeligste af alle Finn Juhls designs at udvikle, og vi anser den nærmest for Finn Juhls hellige gral".

Græshoppen

Græshoppen har allerede opnået ikonstatus gennem talrige illustrationer i designlitteraturen, og de to eksemplarer fra 1938 anses i dag blandt det ypperste indenfor samleobjekter i dansk møbelkunst. I november 2018 blev den ene af de to Græshopper solgt for 319,000 € (2.4 millioner kr.) på auktionen Artcurial i Paris.
 
Den markante og letgenkendelige stol fik hurtigt kælenavnet "Græshoppen" på grund af en anmelders beskrivelse af de to udstillede 1938-modeller som "Græshopper på spring". Og det er da også meget sandsynligt, at Finn Juhl har hentet den animalske inspiration fra naturen. Med sine lange, bagudrettede ben kræver stolen sin plads, imens den overdådige læderpolstring lokker med et blødt, behageligt indtryk, der tilskynder brugeren til elegant afslapning og nydelse.

Hans Henrik Sørensen fortsætter: 

 "Græshoppen giver indtryk af noget kraftfuldt og spændstigt - det er på én gang grafisk og samtidigt organisk, ja nærmest dyrisk i sit udtryk og i detaljerne. Læg mærke til emnernes leg med former og profiler - det runde og det konkave, der smyger sig til hinanden i delikate samlinger".
 
Alle Græshoppestole vil være fortløbende nummererede, og fremfor at give den første nyproducerede stol nummer 1, har House of Finn Juhl valgt, at den skal have nummer 3 - fordi de to gamle modeller må anses for at være henholdsvis nummer 1 og nummer 2.