45-stolen | Finn Juhl | 1945
I efteråret 1945 præsenterede Finn Juhl 45-stolen på Snedkerlaugets udstilling. I dag betragtes stolen som en af de mest revolutionerende inden for dansk møbeldesign. Som ung drømte Finn Juhl om at blive kunsthistoriker, og hans dybe forståelse af international samtidskunst ses tydeligt i den dristige 45-stol. Stolens svungne og organiske former var med til at cementere Finn Juhl som en af de førende designere i det 20. århundrede. 45-stolen fås i eg eller valnød og bliver håndpolstret med stof eller læder i Danmark.
Hallingdal beskrivelse
321
Bemærk venligst, at farver og materialer kan variere grundet forskellige skærmbalancer og indstillinger. Den viste version skal kun ses som et eksempel. Vi opfordrer til, at man oplever de fysiske materialeprøver hos Finn Juhl-forhandlerne. Læs mere om vores materialer her: materialeside.
Design:
Finn Juhl
År:
1945, relanceret i 2003
Materialer:
Træstel: Eg eller valnød
Polstring:
Tekstil eller læder
Model og dimensioner:
FJ 4500
B: 66,5 cm D: 73 cm H: 88 cm Sædehøjde: 42 cm

I efteråret 1945 præsenterede Finn Juhl 45-stolen på Snedkerlaugets udstilling. I dag betragtes stolen som en af de mest revolutionerende inden for dansk møbeldesign. Som ung drømte Finn Juhl om at blive kunsthistoriker, og hans dybe forståelse af international samtidskunst ses tydeligt i den dristige 45-stol. Stolens svungne og organiske former var med til at cementere Finn Juhl som en af de førende designere i det 20. århundrede. 45-stolen fås i eg eller valnød og bliver håndpolstret med stof eller læder i Danmark.
Design:
Finn Juhl
År:
1945, relanceret i 2003
Materialer:
Træstel: Eg eller valnød
Polstring:
Tekstil eller læder
Model og dimensioner:
FJ 4500
B: 66,5 cm D: 73 cm H: 88 cm Sædehøjde: 42 cm

Et mesterligt formsprog
45-stolen appellerer til alle sanser og vækker behag for både øje og krop. 45-stolen er desuden blevet kaldt “alle moderne stoles moder” af den japanske stolesamler og professor Mr. Noritsugu Oda.
Den banebrydende 45-stol dannede i øvrigt optakten til udfoldelsen af Finn Juhls karakteristiske designgreb i sidste halvdel af 1940’erne. Her genkendes hans møbler ved netop frigørelsen af sæde og ryg som en sammenhængende enhed båret af understellet. Tilgangen kom til at karakterisere Finn Juhl som en pioner indenfor møbeldesign, ikke blot i Danmark, men i høj grad også i udlandet.
Stolens modtagelse i 1945
45-stolen er et mesterværk og ikonisk for Finn Juhls møbelkunst, og med denne skabte Finn Juhl et design, der blev opfattet som hidtil uset, idet han adskilte det bærende stel fra den bårne krop.
I virkeligheden havde Finn Juhl forinden eksperimenteret med at skille krop og stel i flere af hans møbler, men det var 45-stolen, der med sit stærke og gennemførte formsprog manifesterede dette designgreb.
Resultatet var et rent, stærkt og elegant formsprog. Mellemrummet mellem stellet og sædet danner en lethed, som i kombination med de organiske former og sublime detaljer, tilføjer en unik skønhed og svævende elegance.
Om Finn Juhls stand på udstilling i 1945, skrev arkitekten Erik Herløw;

