Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær den første til at modtage seneste nyt om produkter, kommende begivenheder og hvad der sker i Finn Juhls univers.

Tilmeld

Kunstsamlernes Bord | Finn Juhl | 1948

Kunstsamlernes Bord | Finn Juhl | 1948

Finn Juhl tegnede det lille, elegante bord til sin og snedkermester Niels Vodders stand på Snedkerlaugets udstilling i 1948. På tegningen navngav han standen "Opholdsstue for en kunstsamler", og bordet kendes derfor i dag som “Kunstsamlerens bord”. Bordet er udført i amerikansk valnød med massiv ramme og kanter. Pladerne er finerede, så træets smukke åretegning fortsætter ubrudt over den delte topplade. Glasset er monteret i en selvstændig ramme, ligeledes i valnød. Glasrammen er aftagelig.

Trætype

Bemærk venligst, at farver og materialer kan variere grundet forskellige skærmbalancer og indstillinger. Den viste version skal kun ses som et eksempel. Separate materialebilleder kan findes på vores materialeside.

Produktinfo

Design:

Finn Juhl

År:

1948, relanceret i 2018

Materialer:

Valnød, glas og messing

Dimensioner:

L: 62/124 cm unfolded | B: 46 cm | H: 60 cm

Finn Juhl tegnede det lille, elegante bord til sin og snedkermester Niels Vodders stand på Snedkerlaugets udstilling i 1948. På tegningen navngav han standen "Opholdsstue for en kunstsamler", og bordet kendes derfor i dag som “Kunstsamlerens bord”. Bordet er udført i amerikansk valnød med massiv ramme og kanter. Pladerne er finerede, så træets smukke åretegning fortsætter ubrudt over den delte topplade. Glasset er monteret i en selvstændig ramme, ligeledes i valnød. Glasrammen er aftagelig.

Produktinfo

Design:

Finn Juhl

År:

1948, relanceret i 2018

Materialer:

Valnød, glas og messing

Dimensioner:

L: 62/124 cm unfolded | B: 46 cm | H: 60 cm

Om Kunstsamlerens Bord

Det skjulte skatkammer

På trods af, at det lille bord både var en del af Finn Juhls akvareller, der viser standens opbygning til udstillingen i 1948, og at der findes detaljerede arbejdstegninger for bordets udformning, så blev bordet sandsynligvis aldrig produceret. Man kan kun gisne om, hvad det skyldes at bordet ikke kom med på udstillingen, men et kvalificeret bud er, at bordet dengang blev for avanceret og tidskrævende at lave for snedkermester Niels Vodder. Produktionen af bordet er selv i dag en avanceret proces, hvor tolerancerne er meget små og nøjagtigheden i enhver detalje er afgørende for bordets funktionalitet.

Kunstsamlerens Bord i valnød med toppladen stående halv åben.
Om Kunstsamlerens Bord

En utrolig detaljerigdom

Det lille sofa- eller sidebord i valnød, der i lukket tilstand har et enkelt grafisk udtryk, gemmer på en unik funktion; bordets todelte topplade kan foldes ud til hver side og nedenunder, viser sig en glasmontre - et skatkammer til samlerens små, dyrebare objekter. Når bordet er foldet ud, kan man bruge de udslåede klapper til at stille en kop kaffe eller lignende på, imens man beundrer de udvalgte objekter under glaspladen.

Kunstsamlerens Bord i valnød med toppladen stående halvt åben.
Kunstsamlerens Bord i valnød med toppladen stående halvt åben.
Kunstsamlerens Bord i valnød med toppladen stående halvt åben.
Finn Juhls originale akvareltegning af Kunstsamlerens Bord fra 1948. Foto: Pernille Klemp, Designmuseum Danmark