46-sofaen | Finn Juhl | 1946
46-sofaen, som navnet antyder, blev oprindeligt designet i 1946. I 1930'erne og 1940'erne lod Finn Juhl sig i høj grad inspirere af den frie, fabulerende kunst. Dette kommer til udtryk i hans designs fra den tid, hvor 46-sofaen er et fremragende eksempel. Med sit dristige design og skulpturelle form repræsenterer 46-sofaen Finn Juhls tilgang til møbeldesign, inspireret af den humanistiske frigørelse, som kunsten symboliserede. 46-sofaen bliver håndsyet i Danmark, og er tilgængelig i enten tekstil eller læder. Benene fås i eg, valnød eller i en sortmalet finish.
Hallingdal beskrivelse
321
Bemærk venligst, at farver og materialer kan variere grundet forskellige skærmbalancer og indstillinger. Den viste version skal kun ses som et eksempel. Separate materialebilleder kan findes på vores materialeside.
Design:
Finn Juhl
År:
1946, relanceret i 2008
Materialer:
Ben: Valnød, eg eller sortmalede
Polstring:
Tekstil eller læder
Model og dimensioner:
FJ 4600
B: 132 cm | D: 75 cm | H: 80 cm
Sædehøjde: 42 cm
46-sofaen, som navnet antyder, blev oprindeligt designet i 1946. I 1930'erne og 1940'erne lod Finn Juhl sig i høj grad inspirere af den frie, fabulerende kunst. Dette kommer til udtryk i hans designs fra den tid, hvor 46-sofaen er et fremragende eksempel. Med sit dristige design og skulpturelle form repræsenterer 46-sofaen Finn Juhls tilgang til møbeldesign, inspireret af den humanistiske frigørelse, som kunsten symboliserede. 46-sofaen bliver håndsyet i Danmark, og er tilgængelig i enten tekstil eller læder. Benene fås i eg, valnød eller i en sortmalet finish.
Design:
Finn Juhl
År:
1946, relanceret i 2008
Materialer:
Ben: Valnød, eg eller sortmalede
Polstring:
Tekstil eller læder
Model og dimensioner:
FJ 4600
B: 132 cm | D: 75 cm | H: 80 cm
Sædehøjde: 42 cm
Finn Juhls fascination af den frie kunst
Som ung havde Finn Juhl en drøm om at blive kunsthistoriker, men hans far ville ikke tillade det. På trods af det forblev Finn Juhl stærkt inspireret af den frie fabulerende kunst, hvilket var årsagen til, at hans møbler i 1930’erne og 1940’erne fik organiske former med nærmest menneskelig karakter. Han arbejdede indefra og ud, på samme måde som de surrealistiske kunstnere, og var optaget af den humanistiske frigjorthed, som kunsten afspejlede. 46-sofaen er et billede på Finn Juhls kunstneriske tilgang til møbeldesign og sofaens bløde skulpturelle form trækker tydelige referencer til kunstnere som Henry Moore og Pablo Picasso.
En sand repræsentation for exceptionelt håndværk
I lighed med Pelikanstolen er 46-sofaen også en krop til kroppen, da den kurvede sofa nærmest omfavner den siddende person. Denne krop huser bare to personer.
Finn Juhl blev i sin samtid stærkt kritiseret for det kunstneriske formsprog i sine møbler, som man nedladende kaldte for bl.a. “trætte hvalrosser”. I nutidens moderne virkelighed er 46-sofaen et elegant indslag til enhver indretning. Sofaen skaber med sit organiske og bløde design et komfortabelt sæde til to personer. Perfekt til at skabe en hyggelig krog i stuen. Sofaen er håndværksmæssigt et mesterligt bygget møbel på en massiv træramme, med fjederindlæg i sædet og håndsyet polstring. 46-sofaen er en sans repræsentation af tidsløst og exceptionelt håndværk.