Egypterstolen | Finn Juhl | 1949
Designanmeldere har beskrevet Finn Juhls Egypterstol som en mirakuløs blanding af antikke egyptiske designprincipper, moderne rytmer og aerodynamik. Stolen blev første gang fremvist i 1949 på Snedkerlaugets udstilling. Egypterstolen er kendetegnet ved exceptionelt håndværk og fremstilles i eg eller valnød, polstret i hånden med tekstil eller læder i Danmark.
Hallingdal beskrivelse
321
Bemærk venligst, at farver og materialer kan variere grundet forskellige skærmbalancer og indstillinger. Den viste version skal kun ses som et eksempel. Separate materialebilleder kan findes på vores materialeside.
Design:
Finn Juhl
År:
1949, relanceret i 2014
Materialer:
Stel: Valnød eller eg
Polstring:
Tekstil eller læder
Model og dimensioner:
FJ 4940
B: 55 cm D: 56 cm H: 89 cm
Sædehøjde: 45 cm
Designanmeldere har beskrevet Finn Juhls Egypterstol som en mirakuløs blanding af antikke egyptiske designprincipper, moderne rytmer og aerodynamik. Stolen blev første gang fremvist i 1949 på Snedkerlaugets udstilling. Egypterstolen er kendetegnet ved exceptionelt håndværk og fremstilles i eg eller valnød, polstret i hånden med tekstil eller læder i Danmark.
Design:
Finn Juhl
År:
1949, relanceret i 2014
Materialer:
Stel: Valnød eller eg
Polstring:
Tekstil eller læder
Model og dimensioner:
FJ 4940
B: 55 cm D: 56 cm H: 89 cm
Sædehøjde: 45 cm
En mirakuløs blanding
Designanmeldere har beskrevet Finn Juhls Egypterstol som en mirakuløs blanding af antikke egyptiske designprincipper, moderne rytmer og aerodynamik.
Både Egypterstolen og Høvdingestolen er fremragende eksempler på Finn Juhls geni inden for sit felt. Med både stole skaber Finn Juhl sit karakteristiske rum i rummet.
Fascinationen af det gamle Egypten
Egypterstolen blev vist for første gang på Snedkerlaugets udstilling i 1949. Det var på baggrund af netop denne udstilling, at Finn Juhl fik sit internationale gennembrud, der gjorde, at han sidenhen blev anerkendt som ophavsmanden til den berømte Danish Modern designstil.
Mange år senere, fortalte Finn Juhl selv om, hvordan han under et besøg på Louvre-museet i Paris blev så betaget af en antik egyptisk stol, at han ”stjal” dens konstruktion, da han tegnede Egypterstolen.