Om Finn Juhl | House of Finn Juhl

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær den første til at modtage seneste nyt om produkter, kommende begivenheder og hvad der sker i Finn Juhls univers.

Tilmeld
Om Finn Juhl

Autodidakt møbeldesigner

Finn Juhl drømte oprindeligt om at blive kunsthistoriker, men hans far ville ikke tillade, at han fik en karriere inden for kunstens verden, så Finn Juhl blev i stedet optaget på Det Kongelige Kunstakademi i København som bygningsarkitekt. Her stiftede han bekendtskab med nogle af tidens mest indflydelsesrige funktionalister, heriblandt arkitekt Vilhelm Lauritzen, der ansatte ham på sin tegnestue i 1934.

Hos Vilhelm Lauritzen medvirkede Finn Juhl på store projekter som Radiohuset og Københavns Lufthavn, og arbejdet tog efterhånden så meget tid fra studierne, at han aldrig fik afsluttet sin uddannelse. Trods dette opnåede han stor anerkendelse for sit arbejde – også internationalt, hvor et af hans karrieres absolutte højdepunkter var designet af indretningen til Formynderskabsrådets sal i FN’s hovedkvarter i New York mellem 1951 og 1952. Selv omtalte han sig altid som autodidakt møbeldesigner.

Pelikanstolen fotograferet på snedkermestrenes efterårsudstilling i 1940.
Finn Juhl fotograferet i 46-sofaen i sin tegnestue i Nyhavn.
Finn Juhls tegning af Formynderrådsskabssalen i FN i New York. Foto: Pernille Klemp, Designmuseum Danmark.
Om Finn Juhl

Design til den levende krop

Som mange andre pionerer begyndte Finn Juhl fra bunden – uden rollemodeller eller nedarvede begrænsninger. Modsat mange af sine kolleger tegnede han organiske møbler med svungne kurver, og hans ambition var at skabe møbler, der havde bevægelse og liv. Derfor ser mange af hans designs også nærmest ud, som om de er besjælede.

Da Finn Juhl ikke var skolet indenfor møbeldesign, fik han proportionerne til at passe ved at måle sin egen krop og analyserede ud fra den, hvordan de individuelle dele på et møbel skulle holde på, og bære, en menneskekrop. Han ønskede at udnytte materialerne til fulde, samtidig med at overgangene mellem de individuelle dele i møblet skulle være naturlige og ofte nærmest usynlige. De delikate former og overgange var en stor udfordring for de snedkere, som han arbejdede sammen med.

Når Finn Juhl designede møbler, arbejdede han ofte med to centrale elementer: det bærende og det bårne. I flere af hans stole og sofaer kan man således se, hvordan sædet er adskilt og hævet fra stellet, hvilket skaber en let, svævende effekt. Dette er blot et af mange eksempler på, hvordan Finn Juhl brød med konventionelle arbejdsmetoder og hentede inspiration fra kunsten.

 

“Min primære inspirationskilde har altid været kunsten. Jeg er fascineret af former, der udfordrer tyngdekraften og skaber visuel lethed.” – Finn Juhl
Baker Sofa og Cocktailbord fotograferet i Bakers showroom i USA.
Finn Juhl fotograferet i Høvdingen foran sit hus i Ordrup.
Om Finn Juhl

Fra voluminøse former til detaljerede træstel

De første år, hvor Finn Juhl udstillede på Snedkerlaugets møbeludstillinger, arbejdede han primært med fuldpolstrede møbler. For dem, der kender Finn Juhls skulpturelle træmøbler, kan det virke overraskende, at han faktisk startede med polstermøbler. Finn Juhl forklarede selv, at dette valg skyldtes, at han i begyndelsen ikke havde meget viden om hverken møbelkonstruktion eller snedkerarbejde. De polstrede møbler gav ham mulighed for udelukkende at koncentrere sig om de organiske og skulpturelle former, der senere skulle blive et af hans kendetegn. Han kunne således lade snedkermester Niels Vodder tage sig af træskelettet, mens han fokuserede på møblernes ydre form.

I modsætning til mange af sine samtidige designere, så Finn Juhl et stort potentiale i at lade moderne møbler afspejle moderne kunst, og Pelikanstolen er et klart eksempel på, hvordan han kombinerede funktionalismens idealer med den frie kunst. Bare få år efter sin debut på Snedkerlaugets møbeludstilling blev han mere og mere interesseret i at bruge træ som hovedmateriale i sine designs, i stedet for at skjule det under et lag af polstring. Da han designede 45-stolen, var hans mål at skabe en stol, hvor de polstrede dele var tydeligt adskilt fra træstellet – og det lette, svævende udtryk blev hurtigt et kendetegn for Finn Juhls møbeldesigns.