Kettelhut-stolen | Finn Juhl | 1951
Med sine brede, omfavnende armlæn er Kettelhut-stolen et markant eksempel på Finn Juhls kunstneriske tilgang til møbeldesign. Stolen kendes på vintagemarkedet som SW 86, opkaldt efter den oprindelige producent, Søren Willadsens Møbelfabrik i Vejen. Men Finn Juhl havde store drømme og sendte også tegningen til den amerikanske møbelproducent Baker Furniture. Stolen bærer i dag navnet Kettelhut – opkaldt efter Mary Ellen Kettelhut, tidligere vicedirektør for marketing hos Baker Furniture og indehaver af den originale akvareltegning. Stolen fremstilles med et stel i massiv eg og valnød og håndpolstres i læder eller tekstil.
Bemærk venligst, at farver og materialer kan variere grundet forskellige skærmbalancer og indstillinger. Den viste version skal kun ses som et eksempel. Vi opfordrer til, at man oplever de fysiske materialeprøver hos Finn Juhl-forhandlerne. Læs mere om vores materialer her: materialeside.
Design:
Finn Juhl
År:
1951, relanceret i 2024
Materialer:
Træstel: Massiv FSC® certificeret eg og amerikansk valnød
Polstring:
Læder eller tekstil
Model og dimensioner:
FJ 5186
B: 81 cm D: 74 cm H: 88 cm Sædehøjde: 42 cm
Med sine brede, omfavnende armlæn er Kettelhut-stolen et markant eksempel på Finn Juhls kunstneriske tilgang til møbeldesign. Stolen kendes på vintagemarkedet som SW 86, opkaldt efter den oprindelige producent, Søren Willadsens Møbelfabrik i Vejen. Men Finn Juhl havde store drømme og sendte også tegningen til den amerikanske møbelproducent Baker Furniture. Stolen bærer i dag navnet Kettelhut – opkaldt efter Mary Ellen Kettelhut, tidligere vicedirektør for marketing hos Baker Furniture og indehaver af den originale akvareltegning. Stolen fremstilles med et stel i massiv eg og valnød og håndpolstres i læder eller tekstil.
Design:
Finn Juhl
År:
1951, relanceret i 2024
Materialer:
Træstel: Massiv FSC® certificeret eg og amerikansk valnød
Polstring:
Læder eller tekstil
Model og dimensioner:
FJ 5186
B: 81 cm D: 74 cm H: 88 cm Sædehøjde: 42 cm
En lænestol med internationalt format
Da Finn Juhl satte stregerne til SW 86 i 1951, vidste han allerede, at det et design, der skulle række ud over landets grænser. Stolen havde format, og han skrev direkte på tegningen: "Produktions- og salgsret i udlandet forbeholdes Finn Juhl". Det gav ham mulighed for at sætte stolen i produktion i Danmark og samtidig sende tegningen af den i en kuvert mærket 'Baker Furniture, Michigan, USA'.
På den danske møbelfabrik i Vejen, etableret af Søren Willadsen i 1904, havde man en stolt tradition for håndværk, og op gennem 1940'erne og 50'erne fik Finn Juhl produceret adskillige møbler her. SW 86 blev tegnet på højdepunktet af hans karriere, hvor hans arbejde opnåede bred anerkendelse – og især i USA var folk interesserede i hans formsprog og anderledes tilgang til design.
I USA udmøntede den interesse sig blandt andet i, at han designede Formynderskabsrådssalen i FN i New York, indviet i 1952, og i møbler som Bakersofaen og Cocktailbordet – begge inspireret af den amerikanske overklasses elegante selskabskultur.
Historien om Kettelhut
I 2021 blev House of Finn Juhl kontaktet af en kvinde ved navn Mary Ellen Kettelhut, som skrev, at hun ejede en original Finn Juhl-akvareltegning af stolen SW 86. Som tidligere vicedirektør for marketing hos Baker Furniture havde hun fået tegningen foræret af sin daværende arbejdsgiver.
Hans Henrik Sørensen, medgrundlægger af House of Finn Juhl, fortæller:
"Mary Ellen Kettelhut spurgte, om vi var interesserede i akvarellen, da hun netop var gået på pension efter en lang karriere i møbelbranchen, senest hos Herman Miller. Efter flere gode samtaler besluttede hun sig dog for at beholde tegningen, og jeg lovede hende, at hvis vi satte stolen i produktion, ville vi opkalde den efter hende."
Mary Ellen Kettelhut nævnte også, at Baker Furniture havde haft flere Finn Juhl-møbler i støbeskeen, der af uvisse årsager aldrig blev realiseret. Med denne nye viden stod det klart, at stolen – med sit kraftfulde og uprætentiøse udtryk – fortjente at blive ført videre og delt med resten af verden.