Poetsofaen | Finn Juhl | 1941
Poetsofaen blev første gang fremvist på Snedkerlaugsudstillingen i 1941, og var oprindeligt et af de eksperimenter, som Finn Juhl tegnede til sit eget hjem. Den lille to-personers sofa, der trækker inspiration fra den frie kunst, er kendetegnet ved exceptionel komfort, ypperligt håndværk og respekt for de anvendte materialer. Poetsofaen bliver håndsyet i Danmark, og er tilgængelig i enten tekstil eller læder. Benene fås i eg, valnød eller sortmalet finish.
Hallingdal beskrivelse
321
Bemærk venligst, at farver og materialer kan variere grundet forskellige skærmbalancer og indstillinger. Den viste version skal kun ses som et eksempel. Separate materialebilleder kan findes på vores materialeside.
Design:
Finn Juhl
År:
1941, relanceret i 2001
Materialer:
Ben: Valnød, eg eller sortmalet eg
Polstring:
Tekstil eller læder
Model og dimensioner:
FJ 4100
B: 136 cm | D: 80 cm | H: 87 cm
Sædehøjde: 38 cm
Poetsofaen blev første gang fremvist på Snedkerlaugsudstillingen i 1941, og var oprindeligt et af de eksperimenter, som Finn Juhl tegnede til sit eget hjem. Den lille to-personers sofa, der trækker inspiration fra den frie kunst, er kendetegnet ved exceptionel komfort, ypperligt håndværk og respekt for de anvendte materialer. Poetsofaen bliver håndsyet i Danmark, og er tilgængelig i enten tekstil eller læder. Benene fås i eg, valnød eller sortmalet finish.
Design:
Finn Juhl
År:
1941, relanceret i 2001
Materialer:
Ben: Valnød, eg eller sortmalet eg
Polstring:
Tekstil eller læder
Model og dimensioner:
FJ 4100
B: 136 cm | D: 80 cm | H: 87 cm
Sædehøjde: 38 cm
Slægtskabet mellem møbel og skulptur
Finn Juhl fandt ofte inspiration i samtidskunsten, og på Snedkerlaugsudstillingen i 1941 blev Poeten vist sammen med to gipsrelieffer af kunstneren Sigurjón Ólafsson. Sofaens organiske former var gengivet i kunsten, og på den måde angav Finn Juhl slægtskabet mellem møbel og skulptur. Sofaen er formet i en smuk kurve, der synes at omfavne den siddende person. Det polstrede korpus skaber et indbydende sæde til to personer, der sidder umådeligt godt, men også så tæt, at man let kommer til at trække på smilebåndet. Polstringen er, efter tidens forhold, særdeles slank, og følger Finn Juhls idé om at skabe gode funktionelle møbler, som kan bruges i mindre lejligheder.
Tegneseriestriben om den dagdrømmende digter udkom dagligt i Politiken over en periode på mere end 50 år fra 1950 til 2004.
Når man dykker ned i historien bag det hele, så var det i virkeligheden en anden lille Finn Juhl sofa, som Niels Vodder forærede sin datter Kirsten. Inspirationen til Jørgen Mogensens tegneserie stammer dog fra Finn Juhls Poetsofa, da den allerede på daværende tidspunkt havde opnået status som et klassisk ikon. Således fik tegneseriestriben Poetsofaen sit navn, der har hængt ved lige siden.