48-sofabænken | Finn Juhl | 1948
48-sofabænken er et af Finn Juhls absolutte mesterværker fra 1940’erne, og er defineret af Finn Juhls karakteristiske og skulpturelle formsprog med delikate detaljer. Det organisk formede sæde og rygstykke, er hævet demonstrativt fri af det bærende stel, hvilket optisk løfter den siddende. 48-sofabænken fås i en version, hvor stellet er i eg med armlæn og fødder i valnød samt en version i ren valnød. Sofabænken polstres i hånden i Danmark i tekstil eller læder.
Bemærk venligst, at farver og materialer kan variere grundet forskellige skærmbalancer og indstillinger. Den viste version skal kun ses som et eksempel. Vi opfordrer til, at man oplever de fysiske materialeprøver hos Finn Juhl-forhandlerne. Læs mere om vores materialer her: materialeside.
Design:
Finn Juhl
År:
1948, relanceret i 2018
Materialer:
Stel: Eg/valnød, valnød
Polstring:
Tekstil eller læder
Model og dimensioner:
FJ 4802
B: 125 cm | D: 63 cm | H: 80 cm
Sædehøjde: 44 cm
48-sofabænken er et af Finn Juhls absolutte mesterværker fra 1940’erne, og er defineret af Finn Juhls karakteristiske og skulpturelle formsprog med delikate detaljer. Det organisk formede sæde og rygstykke, er hævet demonstrativt fri af det bærende stel, hvilket optisk løfter den siddende. 48-sofabænken fås i en version, hvor stellet er i eg med armlæn og fødder i valnød samt en version i ren valnød. Sofabænken polstres i hånden i Danmark i tekstil eller læder.
Design:
Finn Juhl
År:
1948, relanceret i 2018
Materialer:
Stel: Eg/valnød, valnød
Polstring:
Tekstil eller læder
Model og dimensioner:
FJ 4802
B: 125 cm | D: 63 cm | H: 80 cm
Sædehøjde: 44 cm
Et elegant og tidløst møbel
Selv med nutidens øjne er det tydeligt, at Finn Juhls ideer rakte mange år ind i fremtiden, da han præsenterede 48-Sofabænken i 1948. Han lod ikke sine innovative designløsninger stå alene, men skabte såkaldte “gesamtkunstværker” (fra det tyske ord “gesamtkunstwerk”), hvor det er helhedens virkning, man oplever gennem de mindste detaljer. Standen fra 1948 var således et gennemdesignet værk.
Om Finn Juhls og Niels Vodders stand i 1948, skrev Politiken følgende om et “Arbejdsværelse for en kunstsamler”:
“ … Samarbejdet mellem Vodder og Finn Juhl er ikke nyt. De har gennem en lang Aarrække deltaget i Udstillingerne med stigende Sikkerhed. I Aar er de naaet op i det Plan, der danner Skole. De har eksperimenteret sammen - i Dag har de fundet frem til en Form, der danner Helhed …”
Finn Juhls karakteristiske og skulpturelle formsprog
48-Sofabænken er et af Finn Juhls absolutte mesterværker fra 1940’erne og har Finn Juhls karakteristiske og skulpturelle formsprog med delikate detaljer, der kendes fra andre af hans mest ikoniske møbler, såsom 45-Stolen og Høvdingestolen.
På 48-Sofabænken bøjer de rundede overflader sig blødt efter kroppens tyngde og proportioner. Det organisk formede sæde og rygstykke, polstret med tekstil eller læder, er hævet demonstrativt fri af det bærende stel, hvilket optisk løfter den siddende, som om tyngdekraften er ophævet.
Sofabænken kendetegnes derudover ved brugen af flere forskellige materialer. Det karakteristiske samspil som opstår via kontrasten mellem to træsorter, har Finn Juhl derfor næsten fået lov til at have for sig selv i de mange år, der er gået.