Dansk håndværk
Vores egen produktion omfatter et polstringsværksted og et snedkeri i Ringkøbing, hvor vi hovedsageligt fremstiller Finn Juhls borde og opbevaringssystemer. Det er også her, at vores hovedkontor og lager ligger. Derudover har vi eget snedkeri i Vejen, hvor der primært produceres massive træmøbler. På begge lokationer holder vores dygtige og erfarne håndværkere traditionen og håndværket i hævd.
De polstrede møbler som Poetsofaen og Pelikanstolen sys i dag stadig i hånden præcis på samme måde, som de oprindeligt blev polstret. At polstre i hånden kræver mange års erfaring, viden og ikke mindst stor tålmodighed. Dét at arbejde med så organisk formede møbler som Finn Juhls, er en stor udfordring. Derfor er det essentielt, at polstrene har en dyb forståelse for styrker og begrænsninger ved de enkelte materialer.
Der må ikke laves kompromisser, når det kommer til at producere Finn Juhls møbler, og på den måde sikrer vi, at hvert møbel lever op til vores mål om at fremstille møbler af den højeste kvalitet.
Siden vi begyndte at producere møbler for mere end 30 år siden, er der forsvundet hundredvis af danske møbelproducenter. Produktionen er blevet outsourcet til lande med billigere arbejdskraft. Denne udvikling har medført, at den dybe tradition for møbelhåndværk og industriel produktion af kvalitetsmøbler er tørret ud.
House of Finn Juhl har i mange år produceret nogle af Finn Juhls fineste og mest komplicerede stole på et snedkeri i Japan, og vi er utrolig stolte af at arbejde med de passionerede, japanske håndværkere. Målet er dog at producere endnu mere i Danmark og med tilkøbet af møbelfabrikken i Vejen i 2022, øger vi den danske produktion og bidrager til at fastholde den tradition, der gjorde danske møbler verdenskendte.
For at opnå de fantastiske detaljer, som Finn Juhls møbler kendes ved, bruger vi moderne teknologi kombineret med enestående håndværk. Finn Juhls dilemma var netop, at mange af hans designs krævede tekniske løsninger, som ikke var opfundet på det tidspunkt, hvor han tegnede møblerne. Da han ikke ønskede at ændre eller devaluere sine karakteristiske designs, accepterede han snarere dette faktum. Flere af Finn Juhls møbler var således slet ikke mulige at producere dengang, imens andre blev lavet i meget få eksemplarer.
Finn Juhl var klar over denne begrænsning og udtalte sig forhåbningsfuldt omkring fremtiden:
Linket til Japan
Mens det meste af produktionen foregår i Danmark, bliver de mest organisk formede og komplicerede træstel produceret af vores dygtige partnere i Yamagata i Japan.
Da House of Finn Juhl i 2001 fik overdraget alle rettighederne til Finn Juhls møbler, var det samtidig en overdragelse af en tung arv, der skulle varetages med den dybeste respekt. Til at håndsy de polstrede møbler, såsom Poeten og Pelikanen, blev de dygtigste danske møbelpolstrere hurtigt lokaliseret. At finde en producent der var i stand til at lave de skulpturelle træmøbler, som 45-stolen og Høvdingestolen, var dog en større udfordring.
Flere danske produktionsvirksomheder blev afprøvet, men enten var kvaliteten ikke god nok eller også krævede producenterne, at der skulle laves meget store partier ad gangen. Dét var umuligt, da Finn Juhls møbler altid laves efter individuelle ordrer.
Løsningen på at få produceret de komplicerede træstel kom langvejs fra, nemlig fra Japan, hvor House of Finn Juhl havde en god ven, der anbefalede en lille, kompetent virksomhed i Yamagata. Men beslutningen førte også bekymringer med sig. Ivan Hansen, medejer og grundlægger af House of Finn Juhl, fortæller:
"I starten tvivlede vi på, om det ville blive for besværligt og dyrt. Det er vigtigt at påpege, at man ikke har produktion i Japan fordi det er billigt. Tværtimod. Men de passionerede håndværkere i Japan er kompromisløse, og når det kommer til de mest avancerede og sirlige detaljer, så kunne vi ikke drømme om en bedre partner. For en moderne tidssvarende produktion af Finn Juhls møbler, skal man brænde for at opnå det sublime, og det gør de japanske håndværkere ved at kombinere håndværk med moderne teknologi.
Vores japanske partnere har en dyb forståelse for at bruge teknologien til at opnå stærke og præcise samlinger af de delikat dimensionerede træemner, så møblerne holder til at blive brugt at flere generationer. Deres tekniske kompetencer udgør således halvdelen af deres ekspertise, men de sirlige organiske former kræver et efterfølgende enormt avanceret håndarbejde, og her er det fuldstændig afgørende, at man er så ærekær, som vores partner er."
- Ivan Hansen, medstifter af House of Finn Juhl
Inden for dansk design er båndet mellem Japan og Danmark et vigtigt omdrejningspunkt på grund af de slående ligheder i forhold til traditionelt håndværk og kompromisløs kvalitet. House of Finn Juhls tilknytning til Japan går mange år tilbage - og Finn Juhl rækker endnu længere tilbage.
Finn Juhl var stærkt inspireret af Japan og man har i Japan haft en stærk og vedholdende interesse for Finn Juhl gennem alle årene. Det er også her, man finder den største samling af Finn Juhl møbler hos den japanske professor Noritsugu Oda, som også kendte Finn Juhl personligt.
I dag er Mr. Oda er en nær ven af House of Finn Juhl, og når der skal relanceres et nyt møbel fra Finn Juhl-arkiverne, så er det ofte hos Mr. Oda, at det pågældende møbel lånes. På den måde kan det fysiske møbel sammenstilles med Finn Juhls tegninger, for at opnå det bedste og mest originale resultat.