Vægsofaen | Finn Juhl | 1950
Vægsofaen fra 1950 er ikke bare et godt eksempel på Finn Juhls inspiration fra den moderne frie kunst, men viser også hans trang til at ophæve tyngdekraften og skabe bevægelse i sine designs. Sofaen bliver håndsyet i Danmark. Stellet, der består af pulverlakerede stålrør i en lys grå, monteres til væggen.
321
Bemærk venligst, at farver og materialer kan variere grundet forskellige skærmbalancer og indstillinger. Den viste version skal kun ses som et eksempel. Vi opfordrer til, at man oplever de fysiske materialeprøver hos Finn Juhl-forhandlerne. Læs mere om vores materialer her: materialeside.
Design:
Finn Juhl
År:
1950, relanceret i 2007
Materialer:
Stel: Lysegrå, buet ramme i pulverlakerede stålrør.
Polstring:
Textile
Model og dimensioner:
FJ 5000
B: 192 cm | D: 80 cm | H: 102 cm | Sædehøjde: 37 cm | Sofaen fås også spejlvendt af den viste tegning, og har med høj ryg i venstre side vare nr FJ 5001.

Vægsofaen fra 1950 er ikke bare et godt eksempel på Finn Juhls inspiration fra den moderne frie kunst, men viser også hans trang til at ophæve tyngdekraften og skabe bevægelse i sine designs. Sofaen bliver håndsyet i Danmark. Stellet, der består af pulverlakerede stålrør i en lys grå, monteres til væggen.
Design:
Finn Juhl
År:
1950, relanceret i 2007
Materialer:
Stel: Lysegrå, buet ramme i pulverlakerede stålrør.
Polstring:
Textile
Model og dimensioner:
FJ 5000
B: 192 cm | D: 80 cm | H: 102 cm | Sædehøjde: 37 cm | Sofaen fås også spejlvendt af den viste tegning, og har med høj ryg i venstre side vare nr FJ 5001.

Den skulpturelle form
Finn Juhl brugte denne sofa i flere af sine kendte indretninger. Blandt andet i Villa Aubertin på Lolland, som han tegnede i 1952, og i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim i Norge, hvor han fik til opgave at indrette et udstillingsrum med moderne møbler og kunsthåndværk, der repræsenterede interiørstilen i 1952.
Finn Juhls overpolstrede møbler fra 1940’erne og 1950’ernes begyndelse er dybt originale. Ingen andre designere gik så radikalt til værks og udtrykte tidens moderne skulpturelle formsprog i en møbelkunst, med en næsten fuldkommen surrealistisk sansning.
Design, der skubber grænserne
Den asymmetriske overpolstrede ryg svæver, nærmest som en René Magritte-agtig sky, hen over det ligeledes svævende sæde, båret og bundet sammen af et næsten usynligt stel. Den særlige udformning af ryggen er tilpasset den menneskelige krop og gør det muligt at sidde eller ligge bekvemt på flere måder.
Sofaen fremstilles med håndsyet polsterarbejde i tekstil. Stellet, der består af pulverlakerede stålrør i lys grå, monteres til væggen - heraf sofaens navn.

