80 år efter sit gennembrud genopstår Finn Juhls organiske 45-sofa
45-stolen blev et ikon fra det øjeblik, Finn Juhl og snedkermester Niels Vodder viste den frem på Snedkerlaugets Møbeludstilling i 1945. Den anerkendte japanske møbelsamler og forfatter Noritsugu Oda, som også kendte Finn Juhl personligt, kaldte 45-stolen for "alle moderne stoles moder".
Samme år tegnede Finn Juhl en sofa med samme naturlige proportioner og karakteristiske konstruktion, men med plads til to. I anledning af 45-stolen og sofaens 80-års jubilæum relancerer House of Finn Juhl nu sofaen – først i en eksklusiv First Edition på 80 eksemplarer og derefter som en del af den faste kollektion.
Ligesom 45-stolen repræsenterer sofaen det umage og kompromisløse møbeldesign, hvor Finn Juhl gik lige til grænsen for, hvad der var fysisk muligt med træ som materiale. Ved adskillelsen af de bærende elementer fra de bårne introducerede han en helt ny tilgang til møbelkonstruktion og skabte illusionen af et sæde og en ryg, der svæver i luften.
Eftersom Finn Juhl hverken var snedker eller møbeldesigner, manglede han det traditionelle materialekendskab og var derfor ganske modig i sin designproces. Herefter var det op til Niels Vodder at skabe de præcise samlinger og den delikate balance, der kunne forvandle tegningerne til håndgribelige møbler. Det er den statiske dristighed i de spinkle pinde, svungne former og raffinerede samlinger, der gør designet helt specielt.
Kulminationen på
et eksperiment
Allerede i starten af 1940'erne begyndte Finn Juhl at eksperimentere med træstel med et let udtryk, men arbejdet kulminerede i 1945, hvor 45-stolen og sofaen så dagens lys. På det tidspunkt havde flere modernistiske designere fremvist møbler med svævende elementer og synlige konstruktioner, men næsten udelukkende udført i stålrør.
Det var de levende materialer – de iboende udfordringer i træet og forfinelsen af hver eneste kurve og samling – der gjorde Finn Juhls stol og sofa enestående. Arkitekten Erik Herløw skrev i en anmeldelse samme år, at ”stellet er plastisk formet, organisk som en knogle, egnet til at støtte armens muskler og bære legemets vægt.”
Finn Juhls dristige visioner ville næppe have taget fysisk form uden hans uvurderlige samarbejdspartner gennem 21 år, snedkermester Niels Vodder, hvis håndværksmæssige præcision gjorde det umulige muligt. Sammen skabte de en række møbler, der udvidede forestillingen om, hvordan dansk møbelkunst kunne se ud.
Et skulpturelt kunstværk
Sofaens ryglæn understreger Finn Juhls sans for det skulpturelle: i stedet for at være lige opdeler to bløde kurver diskret siddepladserne og giver sofaen en rytmisk, visuel spænding. En subtil detalje, der gør møblet til et kunstværk i rummet. Både stol og sofa er i dag internationale samlerobjekter og står som varige symboler på den danske modernismes guldalder.
80 år som ikon
I 2025 fylder både 45-stolen og 45-sofaen 80 år, og for at markere dette relanceres sofaen, som har været ude af produktion i årtier.
De første 80 eksemplarer udgør en First Edition fra House of Finn Juhl og forsynes med et nummereret emblem i sterlingsølv under sofaen samt et unikt certifikat. De fremstilles i olieret valnød med polstring i tekstilet 'Watercolour', der fås i 32 forskellige farver, eller i lædervarianterne Elegance walnut, Elegance black eller vegetal-naturlæder.
Denne First Edition-serie vil være tilgængelig hos en række af de officielle House of Finn Juhl-forhandlere verden over.