Lanceringen af tekstilkollektionen 'Watercolour'
I samarbejde med danske Kjellerup Væveri har House of Finn Juhl skabt en tekstilkollektion med 32 farver i uld og bomuld. Kollektionen hedder 'Watercolour' og tager, som navnet antyder, udgangspunkt i Finn Juhls smukt kolorerede akvareltegninger. Kollektionen er designet af tekstildesigner Lykke Bloch Kjær og er vævet på Kjellerup Væveri i Midtjylland.
Det har længe været et ønske hos House of Finn Juhl at lancere egen kollektion af møbeltekstiler, hvor kvalitet, håndværk og design er tilpasset Finn Juhls organiske udtryk og farverige historie. Et møde hos det traditionsrige Kjellerup Væveri, der i forvejen leverer tekstiler til House ofFinn Juhl, blev første skridt mod et designsamarbejde.
Lykke Bloch Kjær, der er uddannet tekstildesigner og underviser på Det Kongelige Danske Kunstkademi for Arkitektur, Design og Konservering har stået i spidsen for at skabe kollektionen gennem dialog med grundlæggere af House of Finn Juhl, Hans Henrik Sørensen og Ivan Hansen.
I sin karriere fulgte Finn Juhl nøje processerne, når hans møbler blev polstret i farverige tekstiler. På den måde sikrede han sig, at de endelige farver og udtryk korresponderede med hans sirligt udførte akvareltegninger, som han gennem årene også lod sin tro ansatte Marianne Riis Carstensen farvelægge efter hans anvisninger. Det har været essentielt for House of Finn Juhl, at kollektionen er udsprunget af disse originale akvareller, og at den er skabt med respekt for tekstilfagligheden.
Sammenspillet mellem fagligheder
"Når man begynder at forstå hinandens faglighed, så opstår der noget nyt - noget helt særligt. Traditionelt set så har tekstiler været en slags "add-on" til møbler - det sidste der ligesom kom til. Som tekstildesigner, har man skulle designe noget, der kunne ramme bredt, og man er ofte alene om at forme det. I det her samarbejde er der kommet to forskellige perceptioner i spil. De to perceptioner har dannet grundlaget for udviklingen og det former noget helt unikt. Kollektionen repræsenterer samtalen og det opståede fællesskab mellem to fagligheder."
Finn Juhls tegninger er en af de ting, som man gennem årene har brugt utrolig meget tid på at studere hos House of Finn Juhl. Finn Juhls store tegningsmateriale, der opbevares i arkivet på Danmarks Designmuseum, indeholder en stor samling af farvelagte akvareltegninger, der afbilleder møbler, udstillinger og indretninger. Tegningerne, der i sig selv er kunstværker, giver et enestående indblik i den måde som Finn Juhl forstod og brugte farver på gennem sin karriere.
Med udgangspunkt i disse akvareltegninger, beskriver Lykke Bloch Kjær, hvordan der i kollektionen både er farver med let kontrast mellem farverne i samme design, imens andre indeholder højere kontraster farverne imellem. Når man ser på Finn Juhls akvareller, så bliver det tydeligt, at disse indeholder både en lethed og en ekstrem dybde i farvetonerne og farvemætning, hvilket afspejles i tekstilkollektionen. Bredden i kollektionen går fra de mest kulørstærke farver over i de helt neutrale nuancer, der ligefrem mimer forskellige naturmaterialer. Det er det spænd, som Finn Juhl selv arbejdede med, når han præsenterede sine polstrede møbler. Tekstilerne og farverne på disse, blev en nøje udvalgt del af fortællingen.
I processen har Ivan Hansen og Hans Henrik Sørensen, sammen med Lykke Bloch Kjær, siddet med farvede skud af uldtråd og placeret disse hen over akvarellerne for at se, hvordan de ved at blive sammensat i forskellige kombinationer kunne danne de forskellige nuancer fra akvareltegningerne. På den baggrund er der opstået et spektrum af farver, som House of Finn Juhl sammen med Lykke har valgt at give sanselige navne som; "Soft Linen", "Butterscotch Yellow", "Grey Eucalyptus", "Dark Chocolate", "Himalaya" og "Silver Azure".
Hans Henrik Sørensen, medejer af House of Finn Juhl, fortæller om samarbejdet:
"Det har længe været et ønske at udvikle en unik og farverig tekstilkollektion til Finn Juhls møbler. Vores kunder spørger ofte, hvad det originale tekstilvalg til Finn Juhls møbler er. Spørgsmålet har været vanskeligt at besvare, for Finn Juhl var jo selv eksperimenterende, når det kom til materialer. Dertil kommer, at de tekstiler, som vi ved blev anvendt på det tidspunkt, ikke længere er tilgængelige. Men Finn Juhl brugte bevidst forskellige farver til at opnå en visuel funktion, der komplementerede møblets form og gav det lethed ved visuelt at skille elementerne fra hinanden. Det har vi været meget opmærksomme på, da vi skabte den her kollektion. Han er kendt for at benytte flere farver af tekstiler i samme møbel, men også flere farver garn i samme tekstil for at skabe dybde og rumlighed".