Højdepunkter fra årets 3daysofdesign 2024 i København
Under 3daysofdesign 2024 præsenterede vi relanceringen af den særprægede lænestol Kettelhut. Stolen, der har brede, omfavnende armlæn, kendes på vintagemarkedet som SW 86, efter den oprindelige producent, Søren Willadsen Møbelfabrik i Vejen. Men Finn Juhl havde internationale drømme, og tegningen af stolen blev også sendt til den amerikanske møbelproducent Baker Furniture, der i starten af 50'erne lancerede og relancerede en række af Finn Juhls designs. Vores showroom i indre København dannede rammen for årets lancering, der blev fejret med en række forskellige events. Læs om højdepunkterne herunder.
Finn Juhls amerikanske drøm: Lænestolen Kettelhut relanceres
Som med flere af Finn Juhls designs er årets nyhed omgærdet af en vis mystik. Stolen, der har brede, omfavnende armlæn, kendes på vintagemarkedet som SW 86, efter den oprindelige producent, Søren Willadsen Møbelfabrik i Vejen. Men Finn Juhl havde internationale drømme, og tegningen af stolen blev også sendt til den amerikanske møbelproducent Baker Furniture, der i starten af 50'erne lancerede og relancerede en række af Finn Juhls designs. Af uvisse årsager endte stolen dog aldrig med at blive lanceret på det amerikanske marked.
Stolen blev præsenteret til 3daysofdesign i København under det nye navn 'Kettelhut' efter Mary Ellen Kettelhut, der både er tidligere vicepræsident for marketing hos Baker Furniture - og den nuværende ejer af den originale akvareltegning, som Finn Juhl sendte afsted over Atlanten til Baker Furniture i 1951.
Fokus på håndværket
Høvdingestolen produceres i både Danmark og Japan. To lande, der begge er kendte for deres kompromisløse håndværkstraditioner. Besøgende kunne opleve, hvordan en Høvdingestol polstres i hånden, live i showroomet i Gothersgade og nyde japanske delikatesser.
Mark Ebert Løvendahl Soloudstilling
Den autodidakte kunstner Mark Ebert Løvendahl, der er repræsenteret af Galleri Benoni, udstillede sine abstrakte værker i en soloudstilling. Mark Ebert Løvendahl er optaget af livets proces og den konstante travlhed, der styrer os. Derfor har han kompromisløst valgt teknikker, der tager tid og kræver tålmodighed. Det monokrome, minimalistiske udtryk inviterer tilskueren til eftertænksomhed og fordybelse.